Kuumimmat TV-sarjojen ja elokuvamusiikin säveltäjät juuri nyt

Musiikki nostattaa elokuvien ja TV-sarjojen kohtaukset uusiin sfääreihin. Ilman musiikkia moni elokuvahistorian mestariteos olisi saattanut jäädä täysin unholaan: yritä vaikkapa kuvitella Kummisetä tai Tähtien sota ilman musiikkia. Juuri niin: miltei mahdoton ajatus.

Jos kuitenkin siirrymme tällaisten klassikkojen parista 2000-luvulle, huomaamme elävän kuvan maailman muuttuneen suuresti etenkin visuaaliselta puoleltaan. Tästä on kiittäminen yhä kehittyneempää studiotekniikkaa, mutta muutosta on tapahtunut myös elokuvamusiikin puolella. Ketkä ovat tämän vuosituhannen ja juuri tämän hetken kuumimmat nimet? Otetaan selvää!

Steve Jablonsky

Vuonna 1970 Yhdysvalloissa syntyneellä Steve Jablonskyllä on ollut näppinsä pelissä monissa 2000-luvun menestyssarjoissa ja -leffoissa, mutta mies on tehnyt sävellystyötä niin ikään PC- ja konsolipelien puolella.

Alkujaan Jablonsky lähti opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä collegeen, mutta vaihtoi opiskelulinjaa jo vuoden jälkeen säveltämiseen. Valmistuttuaan Jablonsky otti luurin käteen ja soitti legendaarisen Hans Zimmerin Remote Control Productions -yhtiöön kysyen tarvittaisiinko firmassa apuja. Tämä poiki harjoittelupaikan ja antoi säveltäjän uralle lentävän lähdön.

Uransa alkuaikoina Jablonsky sai kädenjälkeään kuuluviin sellaisiin megaluokan produktioihin kuin Armageddon ja Deep Blue Sea – suomalaiset muistavat jälkimmäisen elokuvan varmasti Renny Harlinin ohjaustyönä. Pääsäveltäjä Jablonsky ei suinkaan vielä tällöin ollut.

Ensimmäistä kertaa Steve Jablonsky sai nimensä pääsäveltäjäksi vuoden 2003 uusintaversiossa Teksasin moottorisahamurhat -elokuvasta. Tämän jälkeen nimi onkin tullut tutuksi monien huippuluokan kassamagneettien tekijäluettelosta: Transformers, The Last Witch Hunter, Deepwater Horizon… Ohjaajista hän on tehnyt yhteistyötä aivan erityisesti Michael Bayn ja Peter Bergin kanssa.

TV-puolella Jablonsky työskenteli Täydellisten naisten sävellysten parissa hittisarjan koko tuotantohistorian ajan. Videopelimaailmassa hänen työtään voi kuulla esimerkiksi The Sims 3:ssa ja Gears of War -sarjan peleissä.

John Powell

Englantilaissyntyinen John Powell on säveltänyt musiikin yli 50 elokuvaan, ja pääosan työstään hän on tehnyt 2000-luvulla – joskin ura alkoi jo John Woon ohjaamasta ja Nicholas Cage – John Travolta -kaksikon tähdittämästä vuoden 1997 hittileffasta Face/Off. Television puolella Powell on tehnyt vain joitakin viritelmiä 90-luvulla: hän on keskittynyt nykyisin yksinomaan elokuviin.

Myös Powellin uran alkuvaiheet liittyvät läheisesti Hans Zimmeriin, jonka kanssa tämä sävelsi musiikin Chill Factor- ja The Road To El Dorado -elokuviin vuosituhannen taitteessa. Parivaljakko muuten palasi yhteistyökuvioihin vuoden 2008 Kung Fu Panda -animaation myötä.

Powellin vyön alle on ehtinyt 2000-luvulla kertyä todella isoja leffoja: The Bourne Supremacy, United 93, Mr. & Mrs. Smith, Robots, ja viimeisimpänä todella merkittävänä nimenä Ron Howardin ohjaustyö Solo: A Star Wars Story. Tähtien sota -leffan sävellystyöstä voidaan puhua todellisena unelmana!

Pelkkään elokuvamusiikkiin englantilaissäveltäjä ei kuitenkaan ole tyytynyt. Vaikka kiirettä on työrintamalla pitänyt, hän on kuitenkin ehtinyt pitää pari sapattivuottakin. Toisen aikana syntyi A Prussian Requiem -nimeä kantava sävelteos, jonka Powell sävelsi ensimmäisen maailmansodan 100-vuotismuiston kunniaksi. Ensiesityksen kunnianhimoinen teos sai Lontoon The Royal Festival Hall -konserttisalissa 6. maaliskuuta 2016.

Ludwig Göransson

Ruotsin Linköpingissä vuonna 1984 syntynyt Ludwig Göransson on vielä varsin nuori säveltäjä, mutta on ehtinyt saada paljon aikaan musiikin saralla niin TV:n, valkokankaan kuin perinteisemmänkin populaarimusiikin puolella.

Todellisen breikkinsä Göransson teki jo sittemmin kulttimaineeseen nousseen, Rick & Mortystakin tunnetun Dan Harmonin luoman Community-sitcomin myötä. Kyseisen sarjan näyttelijäkaartiin kuului muun muassa Donald Glover, joka tunnetaan hyvin myös Childish Gambino -artistinimellä. Juuri tämän projektin tiimoilta Glover lähestyi kuvauspaikalla Göranssonia ja sittemmin heidän yhteistyönsä on jatkunut niin Childish Gaminbon kuin Gloverin menestyssarja Atlantankin parissa.

Leffasävellyksistä Göranssonin CV:stä voidaan nostaa esiin ainakin Creed, We’re the Millers ja Fruitvale Station. Huomionarvoista on, että Göransson on saanut tunnustusta sekä elokuvasäveltäjänä että levytuottajana. Kolmekymppisen säveltäjän voidaan hyvällä syyllä katsoa edustavan uudenlaista säveltäjätyyppiä, jolle eri taidemuotojen raja-aidat eivät merkitse liikaa.