Valojen ja visualistin rooli musiikkiesityksissä

Valaistuksen roolia musiikkiesityksissä ei voi liiaksi korostaa, olipa kyse sitten klassisen musiikin konsertista, elektronisesta klubimusiikista tai rockklubista. Olen kuullut sanottavan, että oikeastaan valojen merkitys on jopa itse musiikkia suurempi: huonosti (tai väärin) valaistussa tilassa ihmisten on miltei mahdoton keskittyä musiikkiesitykseen. Kun valot ovat pielessä, on koko konsertti pielessä.

Tietenkään musiikkiesitykset eivät ole ainoa taiteen tai viihteen alalaji, joka kärsii puutteellisesta valaistuksesta. Tämä pitää paikkansa niin elokuvien kuin kuvataiteen suhteen: elokuvassa yksittäisten kohtausten tunnelmassa valaistus on ratkaisevaa, mutta niin myös taidenäyttelyissä. Väärin kohdistettu spottivalo voi tehdä maalauksen katselusta liki mahdotonta! Kaikissa tiloissa valaistus ratkaisee tunnelma: ei ole sattumaa että valaistus on himmeää niin romanttisissa illallisravintoloissa kuin kasinoilla. Netissä toimivista kasinoista LightCasino on ymmärtänyt tämän hienolla tavalla.

Visualisti tai VJ – mikä on hänen roolinsa?

Eräs ammattiryhmä on äärimmäisen tärkeässä roolissa todella ammattimaista valaistusta musiikkiesityksiin suunniteltaessa. Kyse on ammattinimikkeesta video jockey eli VJ. Suomeksi voidaan puhua visualisteista, joskin tämä ammattinimike on käsitteellesti paljon laveampi. VJ:t ovat erikoistuneet etenkin reaaliaikaisen kuvavirran tuottamiseen, ja valojen ja värien esteettinen ymmärrys on heidän ammatissaan kaikkein tärkeimmässä osassa.

VJ luo reaaliaikaisesti manipuloitavaa kuvavirtaa erilaisin teknisin apuvälinein. Tavallisesti tämä tapahtuu musiikin kanssa – useat VJ:t tekevät sekä omaehtoista taiteellista työtä että toimivat esimerkiksi bändien kiertueilla esimerkiksi taustakankaalla esitettävän videotaiteen parissa. Osalla työhön kuuluu myös valaisintekniikka, toki osaamisesta riippuen.

On tärkeä huomata, että 90-luvun Music Televisionilla käytettiin termiä video jockey varsin erilaisessa käyttötarkoituksessä. MTV:n VJ:t olivat käytännössä yksinkertaisesti TV-juontajia, jotka kuuluttivat seuraavaksi esitettävän musiikkivideon.

Konserteissa VJ:t vastaavat usein erilaisista taustakankaiden visuaalisista efekteistä. Nämä kollaasinomaiset visualisoinnit ovat tärkeä osa etenkin suurten stadionluokan konserttien repertuaaria, eikä ole ihme, että maailman parhaat VJ:t tienaavat todella merkittäviä summia työllään.

Oikea valaistus tekee musiikista parempaa

Sen lisäksi että erilaiset taustavideot ovat nousseet varsinkin tietokoneiden aikakaudella (eli 80- ja 90-luvuilta eteenpäin) merkittävään rooliin musiikkiesityksissä, ei hieman perinteisemmän valaistuksen rooli ole kadonnut mihinkään. Myös valaisintekniikan saralla tekniikka on kehittynyt huimaa tahtia. Yksittäisiä spotteja on helppo ohjata tietokoneelta käsin: enää ei ole aikoihin ollut kyse staattisesti yhtä pistettä valaisevista lampuista, joiden eteen voi parhaimmillaankin asettaa jonkinlaisen värikalvon.

Valaistus voi tuoda musiikkiesitykseen monia asioita. Ehkä jossakin vaiheessa rockyhtyeen rumpali tarjoaa basistille ja solistille hengähdyshetken ja esittää kolmeminuuttisen rumpusoolon? Tällöin vaaditaan valaistuksessakin erilaista painotusta – luonnollisesti rumpali asetetaan tällöin eri tavalla valokeilaan. Valaistuksen yksi tärkeimmistä tehtävistä onkin juuri erilaisten fyysisten elementtien korostaminen.

Luonnollisesti myös erilaisin värein saadaan välitettyä erilaisia tunnelmia. Syvä sininen toimii paremmin rauhallisissa musiikkiesityksissä, kirkas punainen ja keltainen tunnelmaltaan räiskyvimmissä ja nopeatempoisemmissa kappaleissa. Parhaimmillaan valaistuksella voidaan (etenkin yhdessä taustavideon kanssa) luoda illuusio esimerkiksi erilaisista säätiloista: sateesta, lumesta, aurinkoisesta kesäpäivästä…

Valaistuksen käytössä myös esiintymislavan pimeillä kohdilla on oma roolinsa. Osaavat valaistusteknikot ja valaistuksen suunnittelijat ymmärtävät, että aina ei pidä käyttää valoa: valon puute on usein tärkeä tehokeino. Tunneskaalalla se voi edustaa esimerkiksi kuoleman aiheuttamaa surua tai laulun esittäjän toivon puutetta. Joissakin tiloissa luonnonvalon käyttö on niin ikään mahdollista, toisissa ei alkuunkaan. On tärkeä ymmärtää, että esityksen tila ratkaisee paljon jo valojen mahdollisesta sijoittelusta lähtien.

Lopulta kaikissa musiikkitapahtumissa valoilla on kuitenkin sama päämäärä: korostaa musiikkia ja sen välittämiä erilaisia tunnetiloja. Musiikki on se, minkä ehdolla musiikkiesityksen valaistus suunnitellaan, ei päin vastoin. Asiansa hallitsevat VJ:t, visualistit ja valoteknikot tietävät kyllä tämän – sen sijaan yli-innokkaat ja nuoret tekijät tapaavat usein tuputtaa omia valaistussunnitelmiaan musiikin ehdot unohtaen.